Tarinat - menestyvän yrityksen sydän

11.11.2016

Viime viikon blogikirjoituksessa Sami pohti tarinoiden merkitystä ja voimaa. Komppaan Samin hienoa kirjoitusta ja jatkan saman kiehtovan aiheen tiimoilta.

Markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta tarinat ovat kaiken a ja o. Tarinoiden tarkoitus on oivalluttaa ja auttaa merkitysten luomisessa asiakkaalle. Mutta tarinat ovat yhtä merkittävässä roolissa myös yrityksen sisäisessä viestinnässä ja henkilöstön kesken. Ne ovat itse asiassa koko menestyvän yrityksen sydän.

Nauruntäytteiset lounastunnit, kesäjuhlat, onnistumiset ja saavutukset, karvaat pettymykset ja kompuroinnit; näistä kokemuksista syntyy yhteisiä tarinoita, joiden voima on valtava. Ne lisäävät yhteenkuuluvuutta ja vahvistavat tunnetta siitä, että tehdään yhdessä töitä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Toimenkuvasta ja tehtävästä riippumatta meillä kaikilla nimittäin on kiistatta yksi yhteinen päämäärä: tyytyväinen asiakas.

Onnistumiset ruokkivat uusia onnistumisia, mutta ilman tarinaa ei huikeinkaan saavutus tule riittävän hyvin kuulluksi ja jaetuksi. Onnistuminen pitää pukea sanoiksi, jolloin siitä syntyy kollektiivinen kokemus – me teimme sen! Onnistumisen ilo ja innostus leviävät kulovalkean tavoin ja saavat aikaan valtavan nosteen. Tämä noste toimii luovuuden ja menestyksen moottorina ja siksi sitä tulee ruokkia säännöllisesti onnistumistarinoilla.

Tarinoiden voima näyttäytyy myös yrityksen strategian jalkautuksessa ja muutosjohtamisessa. Kuten kaunokirjallisuuden tarinoissa, myös muutoksessa on läsnä koko draaman kaari – alkusysäys, ristiriitojen kärjistyminen ja lopulta ratkaisu. Osallistava, käytännönläheinen tarina sitouttaa ja motivoi ja hyvin sanoitettu kuvaus visiosta pohjustaa tietä kohti tulevaa.

Tässä kirjoituksessa nostin esiin vain muutaman esimerkin, mutta tarinoita voi hyödyntää mitä moninaisimmissa tilanteissa ja niiden edut ovat kiistattomat. Onko sinulla kokemuksia mieleenpainuvista tarinoista työyhteisössäsi?

 

Tarinasta ja kollektiivisesta onnistumisen kokemuksesta saimme hiljattain nauttia, kun juhlistimme asiaankuuluvasti kakulla ja kuohuvalla uusia asiakkaitamme. :)

 

Kirjoittaja:

Lotta Lindholm-Svensk, Marketing Intelligence Manager, Benemen Finland Oy